Przemysł w Polsce – bariery rozwoju

Przemysł w Polsce - bariery rozwojuCzy przemysł w Polsce może stać się ważnym i liczącym się graczem w świecie międzynarodowego biznesu? Z pewnością tak, zresztą już obserwujemy wiele symptomów, że tak właśnie się dzieje.

Przemysł w Polsce staje się z roku na rok coraz bardziej konkurencyjny i nowoczesny. Polscy menadżerowie bez obawy mogą stawać w szranki ze swoimi kolegami z innych krajów, w tym z krajów o wielkich tradycjach przemysłowych.

Pomoc z zagranicy

Przemysł w Polsce swoją obecna siłę zawdzięcza w znacznej mierze zastrzykowi kapitału zagranicznego, jaki polskie zakłady uzyskały jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Był to czas potężnych transferów wiedzy, usług i kapitału, jaki systematycznie zasilał przemysł w Polsce. Było to bardzo ważne, bo zarówno wówczas jak i obecnie polskie firmy, również zakłady przemysłowe nie dysponowały tak dużymi oszczędnościami kapitału, które pozwoliłyby na harmonijny rozwój bez wsparcia zewnętrznych transferów wiedzy, usług, a przede wszystkim kapitału.

Mocne polskie marki

Przemysł w Polsce posiada ogromny potencjał marketingowy. Mamy do czynienia z rosnącą liczbą rodzimych marek przemysłowych, które coraz śmielej i skuteczniej podbijają zagraniczne rynki. Czasy, gdy fraza „made in Poland” kojarzyła się głównie z niską ceną i nie zawsze najwyższą jakością już dawno przeminęły. Dziś przemysł w Polsce jest w stanie produkować towary najwyższej światowej jakości, które w niczym nie ustępują, a bardzo często są dużo lepsze od zagranicznych odpowiedników. Takie marki jak choćby autobusy Solaris, marki odzieżowe – CCC czy Lpp czy na przykład firmy kosmetyczne są znane na całym świecie i kojarzą się nieodmiennie ze świetna jakością, wysokim poziomem obsługi klienta i dynamicznym rozwojem.
Nawet najwięksi sceptycy muszą przyznać, że przemysł w Polsce świetnie się ostatnio rozwija. Polska wyrasta zdecydowanie na regionalnego lidera i przemysł w Polsce z łatwością konkuruje z tradycyjnymi potęgami, co jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe i było poza organicznym zasięgiem rozwoju polskich producentów.

Podobne wpisy: